En kald fornøyelse
Who: Festspillene med Festallmenningen
What: Music and activities in the heart of Bergen
Kei Solvang hadde langt ned til pedalene da hun begynte å spille piano som treåring i Japan. Da hun var fem flyttet hun til Bergen og nå studerer hun ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Kei utpeker seg som en publikumsfavoritt og har allerede en rekke priser i sekken; deriblant førsteplass i Ungdommens musikkmesterskap fra 2018 og en inspirasjons- og publikumspris.
I anledning Festspillene har hun tatt turen tilbake til hjembyen for å spille to gratiskonserter på Festallmenningen. I tillegg opptrer hun som solist under portrettkonserten av festspillkomponist Anne-Marie Ørbeck i Håkonshallen.
Det er ikke første gang Kei deltar på festspillene, hun har blant annet spilt under De unges festspillforestilling og fått undervisning av Leif Ove Andsnes tidligere. Før konserten venter Kei spent i backstage-området. De fargerike vimplene blåser godt i vinden og gradestokken viser så vidt ti grader når hun inntar scenen. Hun beholder jakken og hanskene på så lenge hun kan før hun setter seg ned ved pianoet i en lang, grønn elegant kjole og begynner å spille.
På tross av de kalde og etter hvert stive fingrene lyder verkene av Sæverud, Grieg, Skrjabin og Liszt nydelig ut i byrommet. Publikum står helt stille og nyter musikken. Etter konserten kommer publikummere bort for å ta bilder og skryte. Kei takker ydmykt. Hun er fornøyd med utfallet, men innrømmer at det var hakket mer utfordrende å spille ute enn inne i varmen i Håkonshallen.
- Det er litt utfordrende å spille ute i vind og vær, men det er en fin klang og veldig varm og god atmosfære i publikum, det er jeg takknemlig for, sier Kei.
Hun legger til at det er stort å være med på en anerkjent musikkfestival som Festspillene.
- Det som er så fint med det, er at publikum er interesserte, det er musikk de vil ha, legger hun til.
Selv om Kei har stått på scenen mange ganger før, forteller hun at nervene fremdeles er tilstedeværende. Uansett hvor godt forberedt hun er, kan hun ikke kontrollere det som skjer på scenen under en konsert. Det oppleves alltid som et spenningsmoment. For henne handler det alltid om å kjenne på atmosfæren som er der i øyeblikket med publikum. I dag synes hun atmosfæren var akkurat som den skulle være.
Related stories
STORIES FROM OUR PRIORITY AREAS
All · Children & youth · Music & culture · Health & research · Climate action · Social impact investment